toegankelijkheid

Jongeren in Nederland met een auditieve beperkingen kunnen hun lagere en middelbareschooltijd doorbrengen op dove scholen, maar hebben dus ook de keus voor het regulierenonderwijs, met de nodige ondersteuning.

Als je kijkt naar het nationaal vlak en het internationaal vlak hebben mensen met een auditieve beperking eigen organisaties, welzijnsstichtingen, verenigingen en evenementen.

De welzijnsstichtingen voor mensen met een auditieve beperking zijn in de jaren 70 van de 20e eeuw opgericht. (wikipedia, 2015) Deze welzijnsstichtingen zijn opgericht om het contact tussen mensen met een auditieve beperking te versterken.

Voor de ouders van kinderen met een auditieve beperking is het soms erg lastig om hier mee om te gaan. Een aantal welzijnsstichtingen organiseren dan ook cursussen Nederlandse Gebarentaal en Nederlands met Gebaren.

Alle welzijnsstichten zijn aangesloten bij de landelijke belangenorganisatie Dovenschap. Elk jaar op Werelddovendag wordt er een evenement georganiseerd door een van de welzijnsstichten die worden ondersteund door Dovenschap.

Er zijn nog twee jongerenclubs actief in Amsterdam en Groningen binnen Nederland. (wikipedia, 2015)

In de Canadese provincie Ontario bestaat speciaal onderwijs alleen voor blinde en dove kinderen. De andere leerlingen gaan vrijwel allemaal naar het regulieren onderwijs. (didactiefonline, 2016) Ze proberen wel zoveel mogelijk leerlingen te betrekken bij het regulieren onderwijs, dus ze kijken in hoeverre je kunt mee komen met extra begeleiding door bijvoorbeeld een eigen assistent of een special needs teacher. Als dit nog niet lukt is er altijd nog de community classes. Dit zijn wat kleinere klassen met extra begeleiding.

Beschikbaarheid

Allereerst zijn de klassen op een dovenschool kleiner dan in het reguliere onderwijs. Vaak gaat het om om groepen van vijf tot twaalf leerlingen. De kinderen krijgen hierdoor voldoende individuele aandacht. Daarnaast zijn er ook orthopedagogen en interne begeleiders met kennis van de doelgroep op school aanwezig.

Een ander belangrijk kenmerk van een dovenschool in het tweetalige onderwijs: de lesen worden gegeven in zowel Nederland als Nederlands gebarentaal. De afkorting hiervan is NGT. Naast alle gewone lessen krijgen dove kinderen ook extra lessen, zoals logopedie.

Vaak vinden dove kinderen het prettig om naar een dovenschool te gaan, want dan kunnen ze onderling fijn kletsen in gebarentaal. Maar niet iedereen woont in de buurt van een dovenschool, dus sommige kinderen wonen doordeweeks niet thuis maar in internaat. Daarnaast kan de behoefte van een kind sterk verschillen, denk hieraan aan sociale vaardigheden als het onderwijsniveau.

In 1981 was Zweden het eerste land ter wereld waar de overheid de Gebarentaal  verplicht stelde in het dovenonderwijs. In Nederland is weliswaar maatschappelijk en politiek als taal erkend, maar is het als een van de weinige gebarentalen niet wettelijk erkend. Buiten de Europese Unie hebben landen als Uruguay, Brazilië, Oeganda, Thailand, Vietnam, Mexico, China, de Verenigde Staten en Canada de gebarentaal in hun land als officiële taal wettelijk erkend.

Betaalbaarheid

Er zijn een aantal onderzoeken gestart na de zomer van 2015, toen passend onderwijs net van toepassing was. Het ministerie van OCW,DUO, de kinderombudsman en het AVS deden deze onderzoeken. Er werd aandacht aan passend onderwijs in het buitenland besteed. In Canada werken ze momenteel al 30 jaar met passend onderwijs. De manier waarop het daar ingeregeld is, heeft model gestaan voor veel andere landen in de wereld. Nederland zou van deze ervaring gebruik kunnen maken, om passend onderwijs te optimaliseren en goed in te regelen in Canada is het zo dat er in een klas van ongeveer 25 leerlingen, 4 leerlingen met een beperking zitten. Voor deze klas zijn dan twee co-teachers aanwezig, één reguliere en één speciale. Er is één samenwerkingsverband voor het primair onderwijs (PO), voortgezet onderwijs (VO) en speciaal onderwijs (SO) en het geld volgt de leerling. In Denemarken, Groot-Brittanië en Oostenlijk is passend onderwijs ook al een geruime tijd niets nieuws. (edventure, 2017) Door wetenschappelijk onderzoek is het bewezen dat het onderwijssysteem kwalitatief beter werd en dat alle kinderen in de klas en op school er van profiteren, of het nou de kinderen met een beperking zijn of niet. (Stichting Inclusief Onderwijs, n.d.)

 

Hier onder is een link naar een filmpje te vinden over passend onderwijs over de grens. Bert Groeneweg, werkzaam voor seminarium voor orthopedagogiek, geeft een lezing en bespreekt hoe deze landen door middel van co-teaching tegemoet komen aan de behoeften aan passend onderwijs.

https://www.leraar24.nl/passend-onderwijs-passend-over-de-grens/

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb